AISAH BINTI
AHMAD SUTAN
SB170604899
KAEDAH
MENGAJAR BAHASA MELAYU
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU
PERIBAHASA
Tarikh/ Hari : Isnin/ 5
Jun 2018
Masa : 8.00 –
9.00 Pagi
Kelas : Ting 3
Usm
Bil. Pelajar : 25
Pelajar
Topik : Peribahasa
Standard Pembelajaran : Murid
Memahami Dan Memberi Respon Tentang Peribahasa.
Objektif
Pembelajaran :
Pada Akhir Pembelajaran Pelajar Dapat :
1)
Memahami Maksud Peribahasa
2)
Mengetahui Contoh dan jenis Peribahasa
3)
Membuat Aktiviti Di Dalam Kelas Dengan Berkesan
Strategi : Tugasan
Individu Dan Berkumpulan
Konsep : Memahami
Peribahasa Dan Contoh Dan Jenis Ayat
ABM :
1. Projector
2. Komputer/ Laptop
3. Pendrive
4. Video Youtube
5. Kerta Kerja
6. Pow Toon Slideshare Powerpoint
Nilai : Kerjasama,
Tanggungjawab,
Kemahiran : Teknik
Bacaan, Belajar Peribahasa Yang Betul
Pengetahuan
Sedia Ada
:
Pelajar Sudah Mengetahui Peribahasa Dan Jenis
Peribahasa
·
Simpulan Bahasa
·
Perumpamaan
·
Bidalan
·
Pepatah
·
Perbilangan
Masa
|
Standard pembelajaran
|
Aktiviti pengajaran pembelajaran
|
Catatan
|
|||
|
|
Aktiviti guru
|
Aktiviti murid
|
|
||
Set induksi
10 minit
|
Memahami maksud peribahasa
Mengetahui jenis peribahasa
|
Guru menerangkan kepada murid tentang maksud peribahasa melalui slideshare powerpoint
Guru memberi pendedahan
mengenai peribahasa melalui tayangan video youtube.
Guru mengajukan soalan kepada murid mengenai peribahasa yang
murid ketahui
|
Murid membaca maksud peribahasa simpulan bahasa secara
individual
Murid mengaplikasi menggunakan pengetahuan, kemahiran, dan nilai
dalam mendalami maksud peribahasa
|
ABM :
Laptop
Projektor
Slideshare powerpoint
|
||
Perkembangan
1
15 minit
|
Membuat aktiviti secara individu
Mencari kata tersembunyi ayat simpulan bahasa
Tujuan aktiviti ini dilaksanakan
adalah bagi menguji keupayaan dan kecekapan minda para peserta bagi mencari
kata (simpulan bahasa) yang tersembunyi disebalik huruf-huruf yang tersusun
rapi.
|
Guru menarik minat peserta untuk
melibatkan diri dalam setiap aktiviti di dalam kelas bersama pelajar.
Guru juga dapat meningkatkan
pengetahuan murid dalam bahasa melayu terutama dalam penggunaan simpulan
bahasa.
|
Sebelum memulakan aktiviti, pelajar
diberi penerangan oleh guru mengenai penggunaan simpulan bahasa dalam bahasa
melayu.
Selepas itu, pelajar dikehendaki
mencari kata (simpulan bahasa) dalam kertas soalan yang diberikan oleh guru
di dalam kelas
Murid
yang terpantas dalam menjawab soalan tersebut akan mendapat hadiah
yang telah disediakan.
Murid menganalisis dan mencerakinkan maklumat peribahasa kepada
bahagian kecil untuk memahami dengan lebih mendalam serta hubung kait antara
bahagian peribahasa
|
ABM
Kertas kerja
Kad peribahasa
|
||
Perkembangan
2
15 minit
|
Perbincangan
Di dalam berkumpulan mengenai aktiviti yang guru berikan di
dalam kelas.
Membuat aktiviti secara berkumpulan
PERMAINAN TELEFON ROSAK OBJEKTIF
|
Guru memberi penerangan kepada murid tentang aktiviti permainan
bahasa yang dijalankan di dalam kelas.
Guru membahagikan murid kepada 5 orang di dalam satu kumpulan.
Guru perlu menerangkan apakah langkah-langkah yang perlu diikuti
oleh setiap kumpulan.
|
Membolehkan pelajar menghafal beberapa ungkapan tertentu dan
menyampaikannya kepada rakan dengan tepat.
Murid bermain secara berkumpulan.
Langkah:
Para pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
Setiap
Kumpulan mempunyai bilangan ahli yang sama.
Ketua kumpulan diberikan sekeping kad yang mengandungi nota atau
ayat yang perlu diingati.
Ketua kumpulan perlu membisikkan ayat yang telah diingatinya itu
kepada orang kedua dan orang kedua pula membisikkan kepada orang ketiga dan
seterusnya kepada orang terakhir.
Pelajar terakhir akan menyampaikan maklumat yang didengari
melalui bisikan tersebut.
Laporan maklumat kumpulan yang tepat akan dianggap pemenang.
Murid menilai dan membuat
pertimbangan dan keputusan menggunakan pengetahuan, pengalaman, kemahiran dan
nilai serta memberi justifikasi melalui aktiviti Permainan Telefon Rosak
Objektif
|
ABM
Kertas kerja
Kad yang mengandungi ayat
simpulan bahasa berserta maksud.
|
||
Penutup
10 minit
|
KEMAHIRAN BELAJAR
|
Guru menerangkan tentang keseluruhan jenis peribahasa secara
ringkas melalui nota peribahasa.
Contoh Simpulan bahasa berserta maksud
Contoh Pepatah berserta maksud
Contoh Bidalan berserta maksud
|
Murid membuat nota ringkas jenis jenis
peribahasa dn dilekatkan di dinding kelas.
Murid mencipta dan menghasilkan idea , peta
minda atau nota ringkas yang kreatif
dan inovatif mengikut kreativiti mereka masing-masing.
|
ABM
Manila kad
Kertas kerja
Pensel warna
Warna krayon
Warna air
|
||
Semoga bermanfaat..��
BalasPadamRancangan pengajaran harian
BalasPadamYang sangat berkesan.
Dayung sudah di tangan, perahu sudah di air,
BalasPadamSegala yang dikehendaki sudah diperoleh..
Peribahasa terbaik untuk RPH peribahasa.
Memburu kejayaan tidak seperti menjamu selera di kedai makan; makan dahulu bayar kemudian. Memburu kejayaan umpama menanam pokok buah-buahan. Tanam, jaga dan nikmati hasilnya kemudian.
BalasPadamSemoga terus bermanfaat ilmu yang diberikan.
Rancangan pengajaran harian yang memberi peluang kepada murid untuk membuat aktiviti di kelas secara individu dan berkumpulan secara kreatif
BalasPadamalhamdulilah..ulasan yang memberangsangkan..semoga memberi iktibar kepada bakal generasi kita..yang akan datang..😊
BalasPadamRancangan mengajar ni bgi memudahkn guru dn murid mencapai objektifnya.. trima kasih cikgu.. sngt bermanfaat..
BalasPadamRancangan Pengajaran harian yg ringkas, padat dan baik!
BalasPadam